Renklerin Psikolojik Etkileri

Renkler ev boyası, dekorasyon, giyim ve başka birçok şeye karar verirken belirleyici bir faktör. Satın alma sürecinde tercihlerimizi belirledikleri gibi renkler psikolojimizi de etkiliyor.

Renklerin ifadeleri ve etkileri kişilerin geçmişlerine ve kültürlerine göre değişiklik gösterebiliyor. Örneğin beyaz batı toplumunda masumiyeti ve saflığı, doğu kültüründeyse yası ve hüznü temsil ediyor.

Renklerin psikolojik etkileri rengin özelliğine göre değişiyor. Örneğin sarı, turuncu ve kırmızıdan oluşan sıcak renkler bize canlılık ve enerji verirken mavi, yeşil ve mordan oluşan soğuk renkler bizi sakinleştiriyor.

Ruhsal ve sinirsel hastalıkların tedavisinden reklam ve pazarlama stratejilerine kadar renklerin psikolojik etkilerinden faydalanılıyor. Nasıl mı?

SARI: : Göz alıcı ve dikkat çekici sarı, doğru oranda kullanıldığında kişiye neşe veriyor. Uyarı ışıklarında olmasının ve taksilerde kullanılmasının sebebi de rengin bu dikkat çekici özelliği. Yoğun kullanımıysa kişiyi depresyona kadar sürükleyebiliyor. Yapılan bazı araştırmalara göre parlak sarının aşırı kullanıldığı odalar insanları sinirlendiriyor, bebeklerin de daha sık ağlamasına sebep oluyor.

KIRMIZI: : Heyecan ve enerji veren kırmızı kan dolaşımını hızlandırarak fiziksel bir enerji veriyor. Kırmızının iştah artırıcı bir etkisi de var. Bu yüzden büyük yemek zincirleri ve gıda firmaları logolarında, ambalajlarında ve reklamlarında bu rengi tercih ediyor. Aşkın ve tutkunun rengi kırmızı, yatak odalarını da canlandırıyor.

MAVİ: :Sakinleştirici etkisi olan mavi aynı zamanda otoriteyi ve verimliliği temsil ediyor. Bu yüzden büyük iş yerleri ve plazalarda sık karşımıza çıkıyor.

YEŞİL: Huzur veren bu rengin kalp ritmini düzene soktuğu bu yüzden kalp hastalıkları tedavisinde kullanıldığı biliniyor. Yeşil, sağlığı temsil ettiği için hastanelerde ve bitkisel sağlık ürünlerinde en çok tercih edilen renk. Güven veren etkisinden dolayı bankaların kurumsal rengi olarak da çok sık karşımıza çıkıyor.

MOR: Asaletin, lüksün ve ihtişamın rengi olarak kabul edilen mor, kraliyet ailelerinin en çok tercih ettiği renklerden biri. Mistik özelliğinin yanında maneviyatı da güçlendiriyor. Morun, bilinçaltındaki korkuları ortaya çıkardığı düşünülüyor. Birçok kültürde mor, kadınlığın rengi olarak görülüyor.

BEYAZ: Çoğu insana göre beyaz, saflığı ve masumiyeti ifade ediyor. Işığı yansıttığı için kullanıldığı alanda ferahlık hissi sağlıyor. Beyazın ölümle özdeşleştiği bazı kültürler olsa da çoğu yerde beyaz olumlu duygular uyandırıyor.

SİYAH: Gücün, zarafetin ve sağlamlığın rengi siyah, insana çekici ve cazibeli bir hava katıyor. Sofistike ve güçlü insanların en çok tercih ettiği renk olan siyahın hem giyimde hem de dekorasyonda kusurları kapatma özelliği de var. Yoğun kullanımı insanlarda melankoliye ve içe kapanıklığa sebep olsa da dengeli kullanımı kalite algısını artırıyor.