Soğuk ve Sıcak Renkler

Renk çarkında yer alan bir grup renk güneşi, sıcağı,ateşi çağrıştırdıklarından ve insanda sıcaklık etkisi yarattığından bu renklere sıcak renkler denir. Sarı, kırmızı, turuncu ve bu renklerin, tonları sıcak renklerdir. bu renklerin dalga boyları uzundur ve çabuk görülen canlı renklerdir.

Renk çarkında yer alan bir grup renk ise soğuk renkler olarak adlandırılır. Bu renkler insan üzerinde soğuk bir etki bırakır. Yeşil, mavi, mor ve tonları soğuk renklerdir.

Renkler duygusal değişiklikler, soğukluk, sıcaklık hissi, büyüklük, küçüklük, hacim, mesafe değişikliklerine neden olur.

Sıcak renkler, ön planda olan renklerdir.
Enerjisi düşük, sakin, çekingen çocuklar için tercih edilecek renklerdir.
(Torrice & Logrippo, 1989)
Okul öncesi çocukların tercih ettiği renklerdir.
(Engelbrecht, 2003)

Soğuk renkler, daha geri plandadır.
Hiperaktivitesi, enerjisi yüksek çocuklar için kullanılması uygundur.
(Torrice &Logrippo, 1989)
Ortaöğretim ve lise öğrencilerinin tercih ettiği renklerdir.
(Engelbrecht, 2003)

Sıcak renkler mekanlarınızda samimi ve enerjik bir atmosfer yaratır.

Mekanlarınızda dinlendirici ve sakinleştirici etki yaratmak için soğuk renkleri tercih edebilirsiniz.

Sıcak Renkler

Sarı, dikkat çeker, ışığın kaynağıdır. Siyah ile kombinlendiğinde uyarı anlamına gelir. Duygusal bir cazibesi vardır. Spektrumda gözün en hassas olduğu alan aralığındadır. Beyni uyarır, beyin aktivitesini ve algıyı arttırır. Odaklanma, çalışma ve bilgiyi hatırlamada fayda sağlar.

Mutlulukla, neşeyle, eğlenceyle ilişkilendirilen bir renktir. (Mahnke, Meerwein, and Rodeck, 2007)
Astım ve nefes problemi çeken çocuklara olumlu etkisi olan bir renktir. (Torrice &Logrippo, 1989)
7 yaş grubundaki çocukların en çok tercih ettiği renktir. (Terwogt & Hoeksma, 2001)
İlköğretim son sınıf öğrencileriyle yapılan bir çalışmada sarı renk dürüstlükle ilişkilendirilmiştir. (Karp&Karp, 1988)
Bütün renkler içerisinde en berrak, en ışık saçan renktir. Fazla uygulandığında gözü rahatsız eder, huzursuzluk ve sinirlilik yaratabilir. (Morton, 1988)

Kırmızı, alarm sinyalidir, bütün uyaranlar arasında ilk dikkat çekendir, dominanttır. Kırmızı cisimler diğer renkli cisimlerden daha yakında görünür.

Kırmızı en uzun dalga boyundadır ve duygusal tesiri en yüksek renktir.
Psikolojik olarak heyecan ve mutluluk verir. (Boyatzis&Varghese, 1993)
Kan basıncını arttırır, nefes alış verişini yükseltir, kalp ritmini arttırır, koku duyusunu çoğaltır. (Engelbrecht, 2003)
Özellikle kızlarda pozitif duygular uyandırır. 7 yaş grubunun en tercih edilen renklerinden biridir. (Terwogt & Hoeksma, 2001)
İlköğretim son sınıf öğrencileriyle yapılan bir çalışmada kırmızı renk sevgi, öfke, ağrı ile ilişkilendirilmiştir. (Karp&Karp, 1988)
Güç ve kuvvetle ilişkilendirildiği için sportif bir renktir. Sporla ilişkili alanlarda kullanılabilir.
Enerji veren harekete geçirici bir renk olduğundan duyguları ortaya çıkarır ve aksiyona geçmeyi sağlatır.
Enerjik, uyarıcı bir renk olsa da etrafta çok fazla kırmızı renk olması huzursuzluk, öfke ve rahatsızlık yaratır. Sınıflarda duvar rengi olarak kullanılması uygun değildir.

Turuncu, iştah açıcı, eğlenceli bir renktir.

Canlandırıcı, güçlendirici etkisi vardır. (Torrice &Logrippo, 1989)
5 ile 8 yaş arasındaki çocukların favori renklerindendir. (Khalili, 2010)
Sosyalleşme problemi yaşayan, içe kapanık çocuklarda etkili bir renktir. (Torrice &Logrippo, 1989)
Morali yüksek tutan, pozitif, optimistik bir renktir.
Kritik düşünme becerisi ve hafızayı olumlu etkiler. (Khalili, 2010)

Soğuk Renkler

Mavi, akılcı, rasyonel bir renktir. Konsantrasyonu arttırır. Karar verme mekanizmalarını geliştirir. (Mahnke, Meerwein, and Rodeck, 2007).

Derin düşünce ve meditasyonla ilişkilidir. (Grangaard, 1993)
Dikkat, okuma ve zindelik ile ilişkilidir. (Morton, 1998)
Emniyet ve güvenle ilişkilidir.
7-11 yaş arasındaki çocukların favori rengidir. (Terwogt &Hoeksma, 2001)
Görme ve duyma problemi yaşayan çocuklar mavi rengi tercih eder. (Torrice &Logrippo, 1989)
Kalp ritmi ve solunumu yavaşlatma, sakinleştirme etkisi vardır. (Engelbrecht, 2003)
Vücut ısısını düşürür. (Morton, 1998)
İştahı azaltır. (Walker, 1991; Morton,1998)
İlköğretim son sınıf öğrencileriyle yapılan bir çalışmada mavi renk üzüntü ile ilişkilendirilmiştir. (Karp&Karp, 1988)

Yeşil, emniyet, rahatlama ve gevşeme ile ilişkilidir.

Zihni duygusal ve mantıksal olarak uyarır. (Mahnke, Meerwein, and Rodeck, 2007)
Yeşil, doğanın rengidir. Spektrumun bir tarafında mutluluk, neşe veren sarıyla, daha kısa spektrumdaki huzur, sakinlik veren mavinin birleşimidir. Yaşamın, bitki örtüsünün rengidir. (Grangaard, 1993)
Ses telleriyle ilişkilidir. Gelişmekte olan dil becerilerini etkiler. (Torrice &Logrippo, 1989)
Gözü en dinlendiren renktir.
Doğru karar vermede etkilidir.
Yumuşak seviyede bir enerji verdiğinden sanatsal faaliyetlerde, dans ve aşçılık okullarında kullanımı uygundur.
Dil laboratuvarlarında ve yaratıcı faaliyetler gerektiren yerlerde kullanımı öğrenmeye katkı sağlar.

Mor, sözel olmayan aktiviteleri destekler.

Drama odalarında kullanılabilir. (Torrice & Logrippo, 1989)
Genel olarak okullarda çok tercih edilen bir renk değildir.
Yoğun kullanılırsa çocuklarda derin düşünceler ve korku yaratabilir.